ESG 3 – Har Gud Sagt?


adams rib(s)

Copyright © 2011 The Zondervan Corporation

Har du hørt den om Adam og hans ribbein? Vel som du vet, i begynnelsen skapte Gud Adam og satte han i Paradis. Adam fikk lov til å ta del i alle de gleder og under som var i Edens Hage og han var gitt jobben med å navngi alle dyrene. Men etter han hadde navngitt dyrene – en aldri så lang og stor oppgave – gikk han lei og ville ha kompani. Noen som han kunne snakke med og imponere. Gud forsto hans situasjon veldig godt og sa: “Jeg kan se du er ensom. La meg skape en kvinne til deg.”

“Hva er en kvinne?” spurte Adam forventningsfull.

“En kvinne vil elske deg og beundre deg. Hun vil lage perfekt mat til deg og hun vil alltid se pen ut. Hun vi le av alle dine vitser og hun vil aldri klage.”
“Det er jo helt fantastisk” sa Adam entusiastisk. “ Men… hun virker fryktelig dyr. Hva vil hun koste meg?”

“Ah”, svarte Gud. “Dette er en kvinne som vil koste deg en arm og et bein”.

Adam vurderte dette nøye for et øyeblikk, så snudde han seg til sin Skaper. “Hva vil jeg få for et ribbein?”

Nei absolutt ikke, vi menn er heller ikke perfekte og vi lever ganske sikkert ikke i paradis – fremstilt som et fysisk sted uten psykiske og/eller fysiske vanskeligheter. Kan det være at vi spør om det umulige av et ekteskap? Kan vi virkelig leve lykkelig med hverandres feil, med våre merkelige og irriterende vaner – og enda mindre vår tendens til egoisme? Jeg tror ikke vi kommer fra det, ekteskap er hardt arbeid og noen ekteskap er ofte langt fra en suksess.

Spørsmålet om skilsmisse og gjengifte er et stort, vanskelig og ikke minst et sårt emne. Spørsmålene går igjen i mange eldsteråd og menighets-korridorer nesten som et spøkelse. Det er vondt og sårt fordi det spiller på alle følelsene et menneske har, og for oss troende fordi vi har en sterk respekt for Gud. Vi ønsker ikke å såre Gud, hverken de som er i et ekteskap, de som ønsker å gifte seg igjen eller de åndelige veilederne. Tolkningene er mange og det kan være veldig forvirrende.

I det Bibelske narrativ virker det som om ekteskapet startet å feile med Adam og Eva etter at de ble kastet ut fra Edens Hage på grunn av ulydighet. Men det skulle vise seg at omstendighetene utenfor Edens Hage nok ikke var deres største problem men dem selv. De hadde nå fått oppdage forskjellen mellom godt og ondt og det er nettopp her i disse oppdagelsene at det sterke ønske om å gjøre som en selv ville lå og fortsatt ligger.

Selv har jeg et brutt ekteskap bak meg. Jeg er nå gift igjen så jeg har gått alle steg fra ugift, gift, skilt og gjengift. Mitt brudd skjedde før jeg ble frelst, eller født på ny som vi også sier og det er på dette grunnlaget enkelte kristne har fritatt meg for synd for å ha giftet meg igjen. Altså ikke begått noen synd hverken ved selve ekteskapsbruddet (for jeg viste vel ikke bedre som ikke-kristen sier noen??) eller ved å gifte meg igjen (er jo en ny person nå som vet bedre…??).

Vel, jeg gikk selv rundt og trodde dette og mye annet som ble sagt og undervist. Dette tok jo eventuelt vekk den følelsen av at en hadde syndet – selv om en ikke hadde syndet, men dette er ikke grunnen eller kilden som gjorde at jeg hadde mot til å gifte meg igjen. Det tok en tid med gransking, bønn og lesing før jeg på en fjellstøtt tro og en indre fred og ro fant frihet til å finne meg en kone.

Men det er noe skjevt med dette synet om at en er fritatt fra synd hvis en er skilt før en ble kristen. Dette antyder at Gud ser bort fra og ikke tar hensyn til løftene som ble gitt av ikke-kristne og at ekteskapet til de ikke-kristne har en mindre verdi. Dette standpunktet antyder også at et løfte gitt av en ikke-kristen er lovlig å bryte, eller enda verre, et løfte gitt før en ble kristen er lovlig å bryte mens løfter gitt av en kristen ikke kan brytes.

Folkene i Korint tenkte nok antagelig det samme da de selv ble kristnet og mente at de kunne skille seg fra deres ikke-kristne partner for på den måten bli en bedre Kristen. Men dette ønsket Paulus å rette på og sa at de ikke hadde lov til det (1. Kor. 7:12-14).

Selv om mange mente jeg var “fritatt” fra synd har ikke dette personlig fritatt meg for alle spørsmål og det store ønske om å få svar på de mange spørsmålene. Ikke bare for meg selv men også for de mange i samme situasjon som har personlig tillit til meg og søkt veiledning. Når vi blir Kristne blir vi som sagt en ny skapning og vi starter på nytt, men vi starter ikke på nytt ang. vårt ekteskap og andre forpliktelser. Tenke seg lån og andre forpliktelser.

Vi ser ting forskjellig så derfor er det også noen som mener f.eks. at jeg ikke hadde noen mulighet til å gifte meg igjen uten å synde og derfor måtte forbli singel. Noen mener min nåværende kone, som ikke hadde vært gift før, også syndet fordi hun giftet seg med en fraskilt mann. Andre igjen har sagt til meg når jeg fortsatt var singel at vi skulle be om at min forhenværende fraskilte kone skulle komme tilbake.

Det er et stort problem med så mange stemmer og nettopp derfor begynner ting å krølle seg, spesielt når du finner dem motsigende til hva Skriften sier. Ta for eksempel dette med å be om at min forhenværende kone, som nå var gift, skulle komme tilbake til meg fordi hun “fortsatt” var min kone i Guds øyne. Dette er faktisk å be imot det skriften sier. Dette var for meg helt bak mål. En kan ikke be om å løse opp enda et ekteskap for å få henne tilbake. Ganske logisk men logikk hjelper mange ganger ikke hvis en mener bibelen sier noe annet.

Hadde hun skilt seg fra den andre mannen av egen vilje, og av helt andre grunner enn et resultat av bønn ville det fortsatt vært en styggedom for Herren. I 5. Mos. 24:1-4 står det spesifikt at hvis du skiller deg fra din kone kan du ikke ta henne tilbake hvis hun hadde vært gift i mellomtiden. (Her er det nyanser, noe som vil komme frem videre i serien). Det er mulig de mener alt godt ved å ønske min tidligere kone tilbake men jeg håper virkelig deres “gode mening» er skyldes uvitenhet.

La meg først på alvor påpeke at skilsmisse ikke er en lettvin løsning på et ekteskapsproblem og jeg oppfordrer heller ikke til det i disse innleggene. Alle med ekteskapsproblemer må seriøst gå inn for å løse konflikten og få til en forsoning.

Bibeltekstene som for det meste blir brukt i diskusjonen om skilsmisse og gjengifte er for det meste hentet fra Mal. 2:10-16, Mat. 5:31-32, Mat. 19:3-12, Luk. 16:18, Mark 10:2-12 og 1.Kor. 7, med flere. Disse blir gjerne referert til når samtalene kommer opp og argumentene hagler: – “Gud hater skilsmisse” – “De som gifter seg igjen driver hor” – “De som gifter seg med noen som er skilt, driver hor.” – “Ikke skill deg! Selv om ektefellen har drevet eller driver hor, er det å lide ingen ting for den ære som kommer senere” – “Det er kun døden som kan bryte ekteskapet”, og sist men ikke minst -“Hva Gud har ført sammen kan ingen menneske skille.”

Vi skal se på disse skriftstedene og noen til og se at de ikke støtter mange av de syn som vi møter, så la oss avslutte dette innlegget med dette siste argumentet jeg liste opp, – “Hva Gud har ført sammen kan ingen menneske skille”.

Et problem vi møter på når vi har et sterkt ønske å uttrykke hva bibelen sier er at vi gjerne uttrykker hva vi selv mener bibelen sier, noe vi også møter her. Jesus har aldri sagt —“Det Gud har ført sammen kan ingen menneske skille”.— En modig påstand fra meg vil du kanskje si, og sant nok sa Jesus noe lignende i Mat. 19:6, men Hans egentlige ord var:

“Derfor, det Gud har sammenføyd, skal ikke noe menneske skille” (Mat. 19:6 BGO).  

La oss for ordens skyld ta med noen engelske oversettelser før jeg kommer med resoneringen.

“What therefore God hath joined together, let not man put asunder (ASV) – What therefore God has joined together, let not man separate” (ESV) – “What therefore God hath joined together, let not man put asunder.” (KJV) – “Therefore what God has joined together, let no one separate” (NIV) – “What therefore God has joined together, don ‘t let man tear apart” (WEB) 

Hva??? Er ikke dette det samme da?… kan du kanskje spørre. Jo, jeg skal være enig i at det lyder meget likt alle sammen, men vent litt. Ingen av disse oversettelsene sier – “…kan ingen skille”. Selv om frasen -“kan ingen menneske skille”- ikke lyder så veldig forskjellig fra -“skal ikke noe menneske skille”- så er det likevel ord med forskjellig mening.

Hvis Jesus hadde sagt -“…kan ingen skille”- ville det faktisk ha ment at skilsmisse er totalt umulig, så hvorfor da ta opp diskusjonen (i Mat.19) i det hele tatt hvis det er umulig? Tanken om at det er umulig ligger gjerne hos de som mener; – ‘når et par først er gift vil de for alltid være gift i Guds øyne’. – Forøvrig et interessant syn, og selv om det er skriftsteder som synes å underbygge dette skal vi i senere innlegg se at dette ikke når opp ved nærmere ettersyn.

Rett nok sa Jesus aldri med ord at du kan skilles, men dette behøvde Han heller ikke da det allerede ligger en skilsmisse prosedyren i Moseloven. Så når Jesus sier – ‘skal ikke noe menneske skille’ – så mente han ikke at du ikke kan skille deg (i dette ligger det at du kan) men du burde ikke, eller det anbefales ikke. Jeg synes det er å strekke det langt når en sier at det er umulig for en å skilles. At Jesus mente å legge en streng ordre eller bruke pekefinger er nok tilfelle som f.eks. “må ikke” eller “IKKE…!” Dette er på samme måte som jeg skulle si til mine barn “du må ikke kaste stein” eller “ikke kast stein”. Jeg kunne også brukt “å kaste stein, skal ikke noen menneske gjøre”. Dette vil likevel aldri bety at det er umulig å kaste stein og kanskje nødvendig i enkelte situasjoner men det kan være galt og ikke minst uønsket.

La oss ta et par eksempler fra Bibelen selv.

16 Da må de som er i Judea, flykte opp til fjellene. 17 Den som er på hustaket, må ikke gå ned for å ta noe ut fra huset sitt. 18 Den som er ute på marken, må ikke gå tilbake for å hente klærne sine (Mat. 24:16-18)

Ingen av disse bibeltekstene foreslår at det er umulig å overtre befalingen eller bønnen Han kommer med, men du burde ikke overtre den. Så denne bibelteksten (Mat. 19:6) kan ikke tydes slik at det er umulig for deg å skilles.

Noen ganger kommer vi til Bibelen veldig sikre på hva den mener, noe som kan forblinde oss til å lese Bibelen med Åndelige veiledning. Jeg tror det er en stor fordel for oss å glemme hva vi tror vi vet og lese den på ny.

Jeg tilstår at det kan være vanskelig uten bakgrunn hverken i historie, gresk eller hebraisk, og heller lite kunnskap i da tidens tradisjon og historiene som ligger bak f.eks. et utsagn. Men da må vi heller ikke forkaste de skolerte som bruker år og sitt liv på å studerer disse historiske tidene og emnene bare fordi en tror Bibelen sier at Gud har gjort disse til dårskap (1.Kor. 1:20, 1.Kor. 3:19).  Det henger ikke sammen og er tatt fullstendig ut av sin kontekst. Så la oss i de neste postene se om vi kan streife litt innom dette og se hva som har skjedd gjennom tiden (historien), i tradisjonen, i kulturell kontekst og hvilken mening som ligger bak uttalelsene til f.eks. fariseerne og Jesus… og mer.

ESG står for Ekteskap, Skilsmisse og Gjengifte. En forkortelse jeg har valgt å bruke for å gjøre titlene mindre i de blogg-postene som omhandler dette emne. Noe som også gjør et søk enklere, så søk på “ESG” for å få opp postene som omhandler dette emne. 

Bemerkninger:

Bibelvers er hentet fra Bibelen Guds Ord (BGO) hvis ikke annet er nevnt. 

Hva mener du? Kommenter nedenfor.

 

Reklamer

3 kommentarer om “ESG 3 – Har Gud Sagt?

  1. Tilbaketråkk: ESG 9 – 4 Grunner For Skilsmisse | Den Norske BIBLiBlog

  2. Tilbaketråkk: ESG 7 – En Gang Gift, Alltid Gift | Den Norske BIBLiBlog

  3. Tilbaketråkk: ESG 5 – Jesu Undervisning i Mat. 19:3-12 | Den Norske BIBLiBlog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s