Eskatologi i Bibelen 2: Hull i endetids-læren


Hull i virkeligheten

Sist post tok jeg for meg Matteus 24 og du fikk se hvilken tidsramme Jesus taler i og hvilken tidsramme profetien Han gir er i, nærmere bestemt det første århundre rett før år 70 e.kr. Vi skal ikke gi helt slipp på Matteus 24 ennå, men også ta det med blant et par andre bibelsteder for å se på gap eller “hull” som er lagt til for å få endetid-spørsmålet til å passe inn i et system. Å tvinge noe inn i et system kalles også for Prokrustes metoden, eller en prokrustesseng(Prokrustesseng = Å legge noe på prokrustesseng er å utøve vold mot virkeligheten for å få den til å passe i sitt eget system. Altså er systemet målestokken, og ikke virkeligheten). 

Når du leser Matteus 23:37 til 24:3 vil du se at Jesus klager over Jerusalem og erklærer at templet som er i Jerusalem skal bli totalt ødelagt, og ikke en stein skal bli tilbake på stein, som ikke skal bli revet ned av templet (Matt.24:2). Som jeg også nevnte i forrige post angående disiplene, var de nok overrasket av å høre dette som Han sa og måtte derfor spørre Jesus: “Si oss, når skal dette skje? Og hva skal tegnet på Ditt komme være, og på verdens ende?”

Så begynner Jesus sin forklaring på oljeberget om de ting som skal skje: “Jesus svarte og sa til dem:…”

Ok, det som nå skjer blant pinsevenner og andre evangeliske, er at de drar frem prokrustessengen, kapper armer og strekker bein til alt passer flott inn i deres eget system (sengen) og presenterer den.

Man skulle vel egentlig tro at Matteus kunne skrive ned det svar Jesus ga dem, men for dispensasjonistene er det nok ikke riktig slik. De mener at Matteus ikke skrev ned de svar Jesus gav, angående deres konkrete spørsmål, men at Han svarte på hva som skal hende 2000 år eller så frem i tid.

Vil du ha meg til å tro at Jesus elegant hopper over å svare på disiplenes spørsmål, for så tilsiktet å begynne på hendelser som ikke vil skje før om noen tusen år? Kan du fatte… vel ikke jeg heller, men det er dette som gjør at dispensasjons systemet fungerer beundringsverdig.

Et annet sted som ivrige pinsevenner bruker denne prokrustessengen på er i Daniel. I Daniel 9:24-27 bruker Daniel et bildet av sytti uker som representerer 490 år. Hver uke representerer syv år. Ved å bryte disse 490 årene inn i 3 deler, som Daniel gjør, får vi: En periode med 7 uker som er førtini år (Dan. 9:25), Så følger den andre delen som er sekstito uker (Dan 9:25; 7 x 62 = 434 år), og til sist den ene uken på 7 år.

Hvis nå pinsevennene, evangeliske og de andre holdere av dispensasjonismen, tillot denne beregningen av uker-av-år, ville det bety at trengselen var i det første århundre da templet i Jerusalem ble ødelagt i år 70 e.kr. Dette ville da være i tråd med det Jesus profeterte i Matteus 24. Hvorfor de ikke tillater det vet jeg ikke, men en kan jo spørre dem om det endelige opphøret av offersystemet, ugyldiggjøringen av det levittiske systemet og ødeleggelsen av deres tempel egentlig har noen betydning i frelses historien?

Et hull må altså til her også, og den legger de imellom den sekstiniende og syttiende uke. Den sekstiniende uke er når Jesus triumferende rir inn i Jerusalem, men den siste uken hopper de langt inn i fremtiden med, på over 2000 år. Selv om hele denne profetiske perioden er på 490 år, sier dispensasjonistene at det må være et hull på over 2000 år før de siste syv årene starter. ???

Hvorfor skal det være så mye hull? Det er i virkeligheten ikke hull, men de legger inn hull for at skriften skal passe med systemet deres. De bruker prokrustessengen, de strekker og kapper til kroppen passer inn.

Hva med de mange hull eller hull de legger i det Gamle Testamentet. Tendensen er egentlig den samme over alt men vi kan ta f.eks. Jes.9:6.7.:

For et Barn er oss født, en Sønn er oss gitt. Herredømme er på Hans skulder. Hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Mektig Gud, Evig Far og Fredsfyrste. Herredømmet skal bre seg vidt, og freden skal være uten ende over Davids trone og over Hans Kongerike, for å grunnfeste det og holde det oppe ved rett og rettferdighet, fra nå av og til evig tid. Hærskarenes Herre nidkjærhet skal gjøre dette.

Dette viser oss at Han kom inn i historien for å etablere sitt rike. Han ble født i det første århundre og Han etablerte sitt rike i det første århundre. Men dette passer dårlig inn i “sengen” til dispensasjonismen. Dermed kapper og strekker de profetiene som taler om Jesu komme for å opprette sitt rike og sier at dette ikke må leses sammenhengende, men at Kristus kom i det første århundre, reiste så tilbake til himmelen for å være der i 2000 år eller så, for så å komme tilbake ennå en gang for å etablere sitt kongedømme. ????

Nå, trengs det å skrive ned en konklusjon? Nei det er egentlig ikke nødvendig, jeg tror du klarer å komme opp med den selv.

 

Bemerkninger:

Bibelreferanser er hentet fra KJV – Norsk

Følg meg ved å klikke “Follow” eller du kan abonnere med e-post på høyre side. RSS er også en enkel måte å få beskjed om nye bloggpost hos BIBLiBlog. 

Reklamer

En kommentar om “Eskatologi i Bibelen 2: Hull i endetids-læren

  1. Tilbaketråkk: Åpenbaringen del. 2 « BIBLiBlog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s